Europas største WALL-sticker

Europas største WALL-sticker

Mutoh og 3M brukt i kjempeprosjekt, over 4000m2 wall-sticker. Et suksess prosjekt i kjempe dimensjoner.

Mutoh og 3M brukt i kjempeprosjekt, over 4000m2 wall-sticker. Et suksess prosjekt i kjempe dimensjoner.

- Trond

Største Kunst Wall-Sticker i Europa

Når kunstnere og produksjonsteam kombinerer sine talenter.

Ground Up-prosjektet ledet av AG Real Estate består av å animere den tekniske fasaden til IT-tårnet på Avenue Louise i Brussel. Tre kunstnere (Alvari, Kool Koor og Mino1) satte talentet sitt som graffitikunstnere sammen for å skape det største kunstneriske veggklistremerket noensinne i Europa.

 

Produksjonen av dette enorme klistremerket ble utført på to Mutoh ValueJet 1638-skrivere av Promo Signs, et nær-Brussel stor-format printfirma som er spesialist på store eiendomspaneler.

AG Real Estate er eiendomsselskapet til AG Insurance og eiendomsrådgiveren til Ageas. De forvalter en portefølje som en integrert operatør på en optimal og bærekraftig måte. Samtidig som investor og utvikler, opererer de hovedsakelig i Belgia, Frankrike, Luxembourg og på visse utvalgte europeiske markeder. AG Real Estate har vært en lang tilhenger av lokal kulturutvikling i Brussel-området ved å markedsføre kunst som Ground Up-prosjektet. Tidligere kulturelle aksjoner inkluderte Brussels City Dolls, en kunstnerisk utveksling gjennom byen, og Rooftop58, en kulinarisk opplevelse på toppen av den tidligere Parking58.

 

Mer enn 4000 m² overflate som skal dekkes

Gjennomføringen av Ground up-prosjektet var ikke lett og det har tatt mer enn et år å fullføre. Det involverte samarbeid mellom byen Brussel, samt koordinering mellom kunstnerne, produksjonsselskapet og klatrerne som utførte monteringen. Promo Signs tekniske sjef Michaël Swalens forklarer: “Det endelige bildet ble levert til oss som en enorm pdf-fil bestående av vektorgrafikk og vignetter, noe som gjorde at filen var veldig tidkrevende. Vi snakker her om mer enn 4000 m² overflate som skal dekkes. For å gjøre det praktisk for montørene som hadde ansvaret for å feste vinylbanene til bygningen, ble jobben kuttet opp i bånd på 1.37 bredde og 2.60 lengde, med en overlapping på 5cm. Totalt produserte vi mer enn 1000 striper. Alle stripene ble nummerert i henhold til en forhåndsbestemt mal vi laget med den nøyaktige plasseringen på tårnet.

 

Spesial 3M vinyl

Å feste vinyl til grove betongvegger er allerede en utfordring i seg selv, så en spesialutviklet vinyl av 3M ™ ble brukt. Promo Signs produksjonssjef Vincent Fournil forteller oss mer: “Denne spesielle vinylen har en tykkelse på 55 mikron og er veldig klebrig, så den fester seg godt på tøffe overflater som murstein og betong. Monteringen ble utført av et team av klatrere/alpinister som spesialiserer seg på høydeoppgaver. Imidlertid hadde de aldri gjort noe lignende før, så vi måtte lære dem om hvordan vi skulle bruke vinylen. Påføringen ble gjort med en gummirulle som materialet gnides på veggen. Å plassere dette på et stabilt stillas er allerede veldig arbeidskrevende av seg selv, så forestill deg å gjøre dette mens du henger 50 meter over bakken på et tau.

 

Printingen fremover

Gjennomføringen av prosjektet var spredt over flere måneder, og Promo Signs måtte sørge for at de alltid holdt seg foran monteringsteamet. Michaël Swalens: “Vinylgraffittien ville ligge minst 3 år på tårnet, så en god UV-motstand var avgjørende. Av den grunn ble utskriften gjort på våre to Mutoh ValueJet 1638-skrivere, ved å bruke Mutoh Universal Mild Solvent-blekk. Vi visste at det ville være ok, siden vi tidligere har skrevet ut mange bygningsbilder, hvorav noen forblir på plass i flere år uten å falme. På toppen av det ble hver stripe dekket med et PVC-fritt laminat for å beskytte det enda bedre mot elementene. Ofte printet våre to skrivere ut dag og natt for å være foran montørene, og alt dette uten feil og noen ganger også ubemannet. Selv om produksjonen var spredt over en periode på flere måneder, var farger og pass utmerket. For Promo Signs var det en første å ta på seg et så stort prosjekt, men vi håper sikkert det ikke er det siste.